چگونه بیماری کبد چرب غیر الکلی باعث التهاب عصبی مشابه با آلزایمر می شود؟

6 ژوئیه 2020 - محققان دانشگاه کارولینای جنوبی، علت ارتباط بین بیماری کبد چرب غیر الکلی[1] با مشکلات عصبی را کشف کردند. آنها از نقش منحصر به فرد یک نوع آدیپوکین به نام لیپوکالین-2، در ایجاد التهاب عصبی -که ممکن است توضیحی برای شیوع فنوتیپ های نورولوژیکی مشابه با آلزایمر و پارکینسون را در افراد مبتلا به MAFLD باشد،- پرده بر داشتند.

نتایج این تحقیق در مجله Neuroinflammation ، منتشر شد. این یافته ها حاصل سالها تحقیق یک تیم بین رشته ای است که مسیرها و مکانیسم های ناشناخته ی بین کبد و میکروبیوم روده با سایر نقاط بدن را، از طریق تمرکز بر چگونگی تاثیر سموم محیطی در ایجاد بیماری های کبدی، سندرم متابولیک و چاقی، کشف کردند.

بیماری کبد چرب غیر الکلی تا 25 درصد از افراد آمریکایی و بسیاری از مردم جهان را مبتلا کرده است که بسیاری از آنها از ابتلای خود به این بیماری بی اطلاع هستند. با این وجود اثرات این بیماری خاموش بسیار تهدید کننده است و احتمالاً منجر به سیروز، نارسایی کبدی و سایر بیماری های کبدی و سرطان کبد می شود. یافته های تحقیق حاضر نه تنها ارتباط قوی بین MAFLD و التهاب و تخریب عصبی را که توسط تحقیقات اخیر اشاره شده بود، تأیید می کند، بلکه توضیح می دهد که چگونه این اتفاق رخ می دهد.

دکتر Chatterjee ، دانشیار دانشگاه کارولینای جنوبی گفت: لیپوکالین 2، یکی از واسطه های مهمی است که به طور انحصاری در کبد تولید می شود و در بدن افراد مبتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی (یا NASH نوعی پیشرفته تر از MAFLD است)، گردش می کند. این تحقیق بسیار مهم است زیرا بیماران مبتلا به MAFLD ، علائمی مشابه با علایم بیماری آلزایمر و پارکینسون در افراد مسن را نشان می دهند. ما می توانیم بر اساس این نتایج دانش خود را در مورد عوارض التهاب عصبی در MAFLD  افزایش و درمان های مناسبی را برای این بیماری توسعه دهیم.

بر اساس آمار مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، نود درصد از جمعیت افراد چاق و 40 تا 70 درصد از مبتلایان به دیابت نوع 2 به MAFLD ، مبتلا هستند. علاوه بر وضعیت اضافه وزن/ چاقی و دیابت ، سایر عوامل خطرزا برای این بیماری شامل کلسترول و/ یا تری گلیسیرید بالا، فشار خون بالا و سندرم متابولیک هستند. این افراد در معرض خطر بیشتری برای مشکلات و بیماریهای کبدی،- که با افزایش لیپوکالین 2 همراه است- قرار دارند، همانطور که در مطالعه حاضر تایید شد. لیپوکالین 2 در تمام بدن در سطوح بالاتر گردش می کند، و احتمالاً باعث التهاب در مغز می شود.

دکتر Prakash Nagarkatti ، عضو تیم تحقیق، می گوید: التهاب مزمن یک عنصر اساسی در شروع و پیشرفت بیماری های عصبی، از جمله بیماری آلزایمر است.

دکتر Chatterjee ، گفت: مطالعه ما ممکن است به طراحی روشهای درمانی جدید برای مقابله با آسیب شناسی التهاب عصبی در NASH و همچنین در سایر آسیب شناسی های مرتبط با مغز که با بیماری های التهابی مزمن مرتبط هستند، کمک کند.

منبع:

Mondal, A., et al. (2020) Lipocalin 2 induces neuroinflammation and blood-brain barrier dysfunction through liver-brain axis in murine model of nonalcoholic steatohepatitis. Journal of Neuroinflammation. doi.org/10.1186/s12974-020-01876-4.

https://www.news-medical.net/news/20200706/Study-shows-how-non-alcoholic-fatty-liver-disease-causes-Alzheimers-like-neuroinflammation.aspx

 



[1] NAFLD ، که اخیراً به عنوان بیماری کبد چرب مرتبط با متابولیک و یا MAFLD طبقه بندی شده است